top of page

Penghormatan untuk Che Besar: Khazanah yang di wariskan

Updated: Apr 29, 2021

Oleh Mohd Jamil Mat Isa




Seni cetak sepintas lalu


Definisi mudah untuk cetakan ialah proses teknikal untuk menghasilkan imej pada permukaan melalui plat atau blok yang membenarkan seorang pelukis menghasilkan karya cetakan berulangkali. Apabila kita memperkatakan bidang seni cetak, ianya berkait rapat dengan persoalan teknik, proses atau kaedah penghasilannya. Terdapat empat kategori besar dalam seni cetak hari ini, cetak-tinggi (relief print), cetak-dalam (intaglio), cetak-saring (serigrafi) dan kini digital juga telah diterima sebagai medium seni cetak.


Cetakan merupakan antara medium seni yang terawal berfungsi untuk tujuan penyebaran pelbagai maklumat atau mendokumentasikan pelbagai peristiwa, acara dan sebagainya. Beberapa proses perlu dilakukan sebelum sesuatu cetak-dalam dihasilkan seperti penyediaan plat, melukis atau membuat sebarang tanda (mark) untuk mendapatkan imej diatas plat, selepas itu plat perlu dimasukkan kedalam cecair (asid nitric untuk plat zink) supaya garisan atau tanda dihasilkan (bitten). Seterusnya proses mengaplikasikan dakwat cetak keatas plat dan kerja-kerja mencetak dilakukan mengikut proses sepertimana yang ditetapkan.


Teknik cetak-dalam dikatakan bermula di Jerman sejak abad ke 15, lanjutan dari aktiviti pertukangan logam dan cetakan atas kertas pertama terhasil pada 1430an (Griffiths, Antony 1996). Dalam kontek sejarah seni cetak Malaysia, cetakan bermula seawal tahun 1930an di Pulau Pinang. Sebelum itu ianya berfungsi sebagai illustrasi penerbitan ketika era awal industri percetakan di Negeri-Negeri Selat (Jamil Mat Isa, 2017).

The Poker Game. Gurisan asid (garisan & akuatin) atas kertas Incisioni, 28 x 45.5 cm, 1976

Pelukis Yang Diraikan


YAM Enche Besar Hajah Khalsom Abdullah (Josephine Ruby Trevorrow) merupakan Sultanah Johor yang ke 24. Dilahirkan pada 2 Disember 1935 di Cornwell, England beliau telah menghembuskan nafas terakhir pada 1 Jun 2018 di London. Diperkenalkan dengan teknik intaglio setelah kembalinya dari Amerika Syarikat dan menyertai Summer Exhibition di Royal Academy London. Legacy to My Family memperlihatkan sejumlah koleksi cetak-dalam Almarhum YAM Enche Besar Hajah Khalsom Abdullah yang dihasilkan dalam tempoh hampir tujuh tahun (1974-1981).

Legacy to My Family memperlihatkan sejumlah koleksi cetak dalam Almarhum YAM Enche Besar Hajah Khalsom Abdullah yang dihasilkan dalam tempoh hampir tujuh tahun (1974-1981). dilihat gemar mengaplikasikan kombinasi teknik gurisan dan akuatin diatas plat-plat zink, logam dan tembaga yang beliau gunakan. Sebanyak 27 karya cetakan diperagakan untuk kali pertamanya kepada khalayak umum. Pelukis telah menyimpan khazanah ini untuk satu tempoh masa yang lama. Kini khazanah itu telah menjadi tatapan khalayak dan bakal menjadi koleksi pelbagai institusi dan kolektor seni negara. Cetakan dalam Legacy to My Family dapat di kategorikan kepada beberapa tema iaitu sosial, lanskap dan stilife.


Cetakan sebagai dokumentasi peristiwa, lokasi dan masa


Figura, lanskap dan objek mendapat perhatian pelukis sebagai subjek dalam proses penghasilan cetakannya. Figura manusia dan juga haiwan diolah dengan sedemikian rupa sebagai satu rakaman visual yang menarik dan “bernilai”. Figura yang digayakan itu bagaikan lukisan karikatur tetapi masih mengekalkan rupa bentuk asalnya. Lanskap pula dirakamkan sebaik mungkin dalam beberapa situasi dan lokasi.

Tema sosial boleh dikesan dalam cetakan seperti On the Beach (1977), The Picnic (1979), The Poker Game (1976), The Bus Stop (1977) dan beberapa cetakan yang lain. On the Beach (1977), pelukis merakamkan aksi sekumpulan remaja lelaki dan perempuan sedang berlibur di tepi pantai dengan pelbagai aktiviti. Dibahagian latar terdapat aktiviti bermain layang-layang sepertimana lazimnya di pantai. Terdapat figura remaja lelaki sedang berdiri mengadap kearah lautan sambil menanggalkan bajunya ditengah format. Disebelah kanannya terdapat seorang remaja lelaki sedang melutut membelakangi lautan juga sedang menanggalkan bajunya. Di kanan format terdapat sepasang remaja sedang membina istana pasir. Di bahagian kiri pula terdapat seorang remaja perempuan sedang berdiri sambil membetulkan rambutnya yang panjang itu. Seorang lagi remaja perempuan kelihatan sedang duduk diatas hamparan disudut bawah kiri format.

Komposisi cetakan ini seimbang, pelukis bijak mengimbangi dengan merakamkan aktiviti bermain layang-layang di latar belakang. Garisan melintang jelas dilihat apabila lautan dan langit terbentang luas dijadikan latar cetakan ini. Akuatin diaplikasikan untuk mendapatkan kesan langit dengan tekstura yang minima. Pelukis mengaplikasikan garisan tebal untuk menghasilkan figura-figura remaja tersebut. Tekstura kasar kombinasi teknik akuatin dan garisan memenuhi sebahagian bawah format untuk menjelaskan tekstura pasir pantai yang tidak sekata kesan aktiviti remaja-remaja tersebut. Hamparan bercorak juga dibina dengan baik oleh pelukis. Selain dari kawasan pantai, taman-taman rekreasi menjadi pilihan masyarakat Inggeris untuk aktiviti luar bersama keluarga atau rakan-rakan. The Picnic (1979) merakamkan aktiviti berkelah sebuah keluarga Inggeris di taman.Berteduh dibawah pohon rendang ditaman yang luas menjadi pilihan mereka.

Cetakan ini kelihatan sarat dengan tekstura kesan aplikasi teknik akuatin dan gurisan. Pelbagai kualiti garisan diaplikasikan untuk membina subjek. Perincian pada pakaian, tekstura pokok dan hamparan serta teknik akuatin untuk membina padang rumput dan sugar lift aquatint pula membina kerimbunan pokok-pokok menambahkan lagi kompleksiti dalam cetakan ini.



Mohd Jamil Mat Isa, Ph.D

Fakulti Seni Lukis & Seni Reka, Universiti Teknologi MARA Shah Alam



* Please download the PDF files below for further reading

16 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page