Oleh Muliyadi Mahamood
Hasil penulisan tentang perkembangan seni cetak di Malaysia masih terlalu kurang jika dibandingkan dengan seni catan. Seperti seni arca, seni cetak tidak begitu mendapat perhatian dalam perkembangan awal seni lukis kontemporari Malaysia kerana perkembangan sejarah seni moden lazimnya dilihat dari sudut sejarah seni catan. Hal ini diburukkan oleh hakikat bahawa seni cetak hanyalah kegiatan “seni pinggiran” bagi karyawan catan pada peringkat awal perkembangan seni lukis kontemporari Malaysia.
Fenomena ini menyebabkan seni cetak terpinggir, meskipun dari sudut sejarah, seni cetak berkembang seiringan dengan seni catan sewaktu era penjajahan Inggeris. Bastin dan Rohatgi dalam kajian mereka menyebut bahawa penemuan teknik cetakan akuatin telah memungkinkan keindahan landskap tanah jajahan yang dirakamkan menerusi lukisan dan catan pelukis Barat sekitar 1786 hingga 1824 dipindahkan dalam bentuk seni. Dalam konteks ini, seni cetak turut memainkan peranan dalam mempopularkan tema landskap dalam kegiatan seni lukis era penjajahan.
Antara faktor lain yang menghalang seni cetak berkembang sebaik catan adalah kerana disiplin seni ini memerlukan persediaan kelengkapan yang besar kos perbelanjaannya seperti penyediaan bengkel dengan peralatan-peralatan khusus. Hal ini tidak memungkinkan kegiatan seni cetak dilakukan secara serius oleh kebanyakkan pelukis, kecuali mereka yang benar-benar komited.
Sulaiman Esa, Waiting for Godot, 55×39 cm, Gurisan (Etching) 1977
Di samping faktor-faktor fizikal ini, seni cetak turut dihimpit oleh kecenderungan khayalak dan institusi seni yang secara umumnya lebih memihak kepada seni catan, baik dalam konteks penaungan, pemilikan, mahupun penganjuran aktiviti serta pemeran. Kefahaman khayalak terhadap konsep dan etika disiplin seni cetak asli masih diragukan, serta lenyapnya batasan dalam mentakrifkan cabang-cabang seni halus juga merugikan bidang seni cetak. Di samping itu, kemunculan seni digital yang berlandaskan kemajuan teknologi komputer turut mencabar kewibawaan bidang seni cetak dalam mengharungi arus perkembangan seni lukis negara. Justeru, kepentingan pengertian seni cetak semakin dipersoalkan.
Perkembangan awal seni cetak kontemporari di negara ini boleh dirujuk kepada kegiatan seni cetak potongan kayu oleh pelukis-pelukis Akedemi Nanyang di Singapura pada akhir tahun 1940-an. Tidak seperti kegiatan seni catan awal pada akhir tahun 1920-an yang tertumpu pada tema landskap alam semula jadi yang romantis, karya seni cetak awal lebih banyak menggambarkan suasana kehidupan seharian masyarakat, seperti kehidupan pekerja buruh kasar, peniaga, dan kehidupan penduduk di kawasan setinggan dan kampung Melayu. Hal ini ada kaitan dengan prinsip seni pelukis Nanyang, kecenderungan media massa, dan pengaruh seni cetakan kayu Cina.
Meskipun kecenderungan merakamkan pemandangan tempatan menjadi trend umum pelukis-pelukis nanyang sejak penubuhannya pada tahun 1938, terdapat sekumpulan pelukis muda akademi itu pada akhir tahun 1940-an yang lebih berminat menggambarkan tema kemasyarakatan.
Perkembangan tema dan gaya seni lukis kontemporari Malaysia pasca merdeka banyak dipengaruhi oleh faktor pendidikan. Pada dekad 1950-an, dua kumpulan pelukis yang penting telah ditubuhkan di Kuala Lumpur, iaitu Wednesday Art Group (1952) dan Angkatan Pelukis Semenanjung (1956), Ketika negara belum mempunyai sekolah seni lukis secara formal, kedua-dua kumpulan ini memainkan peranan besar dalam mengembangkan seni lukis menerusi kelas-kelas lukisan yang dianjurkan.
Pada tahun 1954 program latihan guru seni lukis diperkenalkan di Institut Perguruan Ilmu Khas untuk melahirkan guru-guru terlatih dalam mengendalikan mata pelajaran seni lukis di sekolah-sekolah. Kesedaran akan pentingnya pendidikan seni serta kekurangan guru-guru terlatih memungkinkan lebih ramai pelukis dihantar belajar ke luar negara bagi mendalami bidang seni. Antara mereka ialah Tay Hooi Keat, Syed Ahmad Jamal, Abdul Latiff Mohidin, Lee Joo For, Yeoh Jin Leng, Ismail Zain dan Ibrahim Hussein. Pada dekad 1960-an lebih banyak pelukis menuntut di luar negara, seperti Redza Piyadasa, Sulaiman Esa, Joseph Tan, Long Thien Shih, Loh Foo Sang, Hashim Hassan dan Ahmad Khalid Yusof.
Ahmad Khalid Yusoff, Alif Ba Ta, 83×65 cm, Cetakan sutera saring 1971
Commentaires