Oleh Awang Damit Ahmad
Sumbangan Juhari Said terhadap seni cetakan di Malaysia memang tidak dapat dinafikan. Tidak keterlaluan kalau kita unjurkan Juhari Said adalah sinonim kepada seni cetakan Malaysia. Komitmen dan kesenian beliau telah berfungsi sebagai penentu arah dan perkembangan seni cetakan di negara ini. Kini kita dijuadahkan pula dengan OKIR, satu siri cetakan oleh Juhari Said yang bertunjangkan okir, istilah peribumi Asia Tenggara merujuk kepada ukiran kayu. Empat tahun selepas pameran solo ‘Akal di Mata Pisau’, siri OKIR kini muncul sebagai kemuncak kepada kembara artistik dan intelektual seniman Juhari Said.
Okir 1, 164x47cm, Kayu, Cat Minyak, 2007
OKIR adalah manifestasi Juhari secara total: pendirian, keberanian dan kecekalan beliau untuk mencabar dan membantah segala konvensi dan tradisi seni cetakan. Siri ini menolak pembuatan blok, atau state proofing, proses yang juga merujuk kepada pengarcaan. Penolakan ini mendokong pendirian Juhari tentang OKIR sebagai satu dimensi baru seni cetakan. Beliau menekankan bahawa konsep OKIR bukan sekadar justifikasi intelektual atau klise polemik tanpa renungan akal. Revolusi yang diunjurkan oleh OKIR bertapak kepada aspek pensejarahan yang konkrit. Ia bertaut dengan ‘seni cetakan kombo’ (combo prints atau combined printmaking) yang diperjuangkan oleh seniman-seniman di Amerika Syarikat pada tahun 1960-an.
Transformasi seni cetakan terhasil bukan sahaja melalui perhubungan antara pendekatan, proses dan idea tetapi turut mengambil-kira media yang digunakan. Jalinan antara permukaan dengan imajan yang diukir, dakwat dan tekanan adalah kritikal bagi seniman cetakan.
Tradisi seni cetakan menyarankan bahawa makna atau konsep ‘asli’ (originals) ditentukan oleh konvensi proofing dan edisi. Konvensi ini menetapkan bahawa impresi cetakan harus seragam sepanjang proses produksi. Namun dalam konteks seni kontemporari, definisi dan konvensi ini telah dikaburkan signifikannya, malah sudah berfungsi sebagai satu paradoks yang definitif di dalam disiplin seni cetakan.
Okir 4, 178x57cm, Kayu, Cat Minyak, 2007
Commentaires